Läste på Forskning.se om varför vi konsumenter faller för köphysterin trots en ökad klimatångest.
När vi shoppar är en viktig trigger hur ”alla andra” gör, vilket är en orsak till att handeln fortsätter slå nya rekord trots en ökad medvetenhet om klimatet, beskriver Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet. Eftersom ”alla andra” shoppar så rättfärdigar detta vårt eget beteende.
Då tänker jag att alla kan bli ett gott exempel genom att undvika falla in i detta.
Fokus på små positiva händelser ökar lycka
En annan faktor som också rättfärdigar vårt beteende är rean. Reor får oss att shoppa. Även om det är saker vi egentligen inte behöver är det okej att shoppa när det är rea. Många tror också att ett rea-kap gör oss lyckliga – visst kan det göra det men bara för en kort stund och forskning visar att en upplevelse har en större effekt på vår lyckokänsla.
Välbefinnande och lycka
Lycka är ett märkligt psykologiskt tillstånd. Vi människor är ganska dåliga på att förstå vad som egentligen gör oss lyckliga. Intressant nog visar forskning att människor som genomlevt något svårt ofta är mer lyckliga. Det beror sannolikt på att de uppövat en förmåga till tacksamhet och är duktigare på att upptäcka glädjeämnen i livet. Forskning bekräftar också att det är de små sakerna som leder till lycka – och inte alls de stora. Att fokusera på små positiva händelser leder till känslor av välbefinnande och kan stärka oss mer än vad vi tror, enligt Kristensson.
Jag tänker att glädjen består mest i att göra andra glada. Vi behöver varandra – inte mer konsumtion.